koplogo

                                   Google
Stuur een mail naar de Begeleidingsdienst voor Vrijescholen: P. van Meurs
Stel een vraag
Rekenvoorwaarden Conservatiebegrip:
                                  Begeleidingsdienst voor vrijescholen                                      P. van Meurs

 


Conservatiebegrip

Rekenvoorwaarden kleuterklas Sondoorkijkje

Tellen tot 10 Son Rekenvoorwaardendoorkijkje

Tellen en doen A. Zwart doorkijkje

A. zwart Rekenvoorwaardendoorkijkje

doorkijkje


vensterdoorkijkje in de conservatiebegrip


literatuur
Literatuur


Kinderen gaan
Rekenen
KGR

logorib
Rekenen
in beweging





CONSERVATIEBEGRIP

De hoeveelheid blijft hetzelfde, ook als de vorm verandert.

Vanuit de praktijk:

doorkijkjeEen jongen van 5 jaar vult twee flessen, ongelijk van vorm, met in ieder fles drie kopjes water (vanuit een teil). Hij zegt dat in de hoge, smalle fles het meeste water zit. Ik zeg verbaasd: ‘Hoe kan dat nou, want in iedere fles heb je drie kopjes water gedaan.’

doorkijkjeMet Sinterklaas werd de bisschopswijn uitgedeeld in verschillende soorten glaasjes. Er waren brede theeglazen en wat smallere en hogere limonade glazen. Ik hoorde een kind zeggen:"Ik neem het glaasje waar minder in zit want ik lust het niet zo graag". Prompt nam ze het theeglas waarin het peil minder hoog stond.

Wat kun je doen om bewustzijn hiervoor te helpen ontwikkelen?

Vaak het flessenvulspel later ervaren;
Twee rijen blokjes, waarvan je één rij van elkaar schuift;
Twee ballen klei, even groot, hiervan rollen maken, bv. De ene lang en dun, de andere kort en dik.
Dit kan ook met deeg.
Twee appels die je in verschillende stukken snijdt;
Twee boterhammen, waarvan je er één in veel stukjes snijdt.